Papildai sportui – nauda prieš sveikatą

Maisto papildai sportuojantiems yra vienas iš svarbiausių “rūpesčių”. Tai galite suprasti ir netyčia nugirdę sportininkų kalbų. Jo sukasi apie fizinius krūvius, varžybas, mitybą, treniruotes ir maisto papildus. Profesionaliems sportininkams tai itin aktuali tema, nes neteisingas papildų vartojimas gali būti lemiamas rezultatams, o nežinomi papildai sportui tolygūs dopingui.

Bet šį kartą norėtume pakabėti apie papildus sportuojantiems. Ar jie tokie naudingi iš tikrųjų? Taip, jie naudingi, kai:

  • Sportininkas suvokia, kad rezultatų pavyks pasiekti tik teisinga mityba, treniruotės ir maisto papildai, o ne stebuklas, užkalbėjimai ir neaiškios kilmės piliulės;
  • tinkamai parenkami kiekiai, teisingai vartojami;
  • dėl naujų papildų vartojimo konsultuojamasi su medikais ir treneriais, išmanančiais šiuos dalykus kur kas giliau, nei keli straipsniai internete;
  • neeksperimentuojama, o vartojama tiek, kiek ir visada;
  • aiškus tikslas – daugiau jėgos, didesnė ištvermė, didesni raumenys ir pan.

Jei sportininkas papildus vartoja tik tam, kad taip daro kiti – jis nėra profesionalas ir veikiausiai nelabai suvokia neteisingą papildų vartojimo žalą. O žala gali būti labai didelė. Pagrindinė žala yra sveikatai. Jei bėgikas prieš treniruotę pavartoja širdies ritmą (HR) skatinančius papildus , kuriuose yra kofeino, taurino ir kitų aktyviųjų medžiagų, ir išbėga treniruotis lauke į 25-30 laipsnių karštį, numatytos distancijos pabaiga gali būti reanimacijoje arba net morge. Širdis tiesiog neatlaikys tokio krūvio, net ir be antsvorio ar ligos. Tai trumpalaikė žala, kuri gali nutikti pavartojus per dideliam kiekiui. Jei nuolatos yra vartojami ne tie maisto papildai, jų poveikis sveikatai gali pasijausti tik po keleto metų arba net po kelių dešimtmečių.

Nepamirškite, kad papildai sportui yra cheminės medžiagos, susintetintos iš mūsų pačių organizmuose išskiriamų medžiagų. L-karnitinas, adrenalinas, proteinai – visi yra mūsų organizme natūraliai, tik ne tokiais kiekiais, kokie yra reikalingi. Dėl pernelyg sėslaus gyvenimo būdo, streso, neteisingos mitybos mums šių medžiagų reikia kur kas daugiau, nei pagamina mūsų organizmas, todėl jie ir vartojami gana gausiai.

Papildai sportui įsigyjami specializuotose parduotuvėse. Paprastuose prekybos centruose gali pasitaikyti tam tikrų produktų, pavyzdžiui angliavandeniais praturtinto gaiviojo gėrimo, skirto intensyviai besitreniruojantiems arba bėgiojantiems, tačiau tai daugiau išimti, nei taisyklė. Lietuvoje maisto papildais prekiauja specializuotos parduotuvės, sporto klubai, asmeniniai treneriai ir, žinoma, dešimtys elektroninių parduotuvių. Prieš įsigyjant maisto papildus sportuojantiems, reikia tiksliai žinoti, kokie jie yra reikalingi. Dažniausiai parduodami koncentratai, kuriuos galima skiesti vandeniu, pasidaryti pieno kokteilį, todėl verta pirkti didesnėmis pakuotėmis. Tada 100 gramų kaina yra kur kas mažesnė, nei perkant mažesniais įpakavimais arba jau paruoštus greitam vartojimui.

Kai kurių papildų sportui neįmanoma įsigyti ir Lietuvoje. Tai nesudaro didelių problemų sportininkams, kurių treneriai ir medikai tiesiogiai bendradarbiauja su tiekėjais. Be to sportininkai dažnai lankosi užsienio šalyse vykstančiuose varžybose, todėl papildų įsigyja ir iš ten. Lietuva – maža rinka, todėl kai kurių papildų tiekti mūsų mažai sportuojančiųjų bendruomenei tiesiog neapsimoka. Visgi, tai yra pats gryniausias verslas.

Sportininkai puikiai suvokia, kad be papildų jie gali pasiekti užsibrėžtų rezultatų, tačiau reikia daug ir alinamai dirbti. Su papildais sportui rezultatai pasiekiami kelis kartus greičiau ir efektyviau. Visada svarbu atsižvelgti į savo sveikatos ir organizmo būklę. Perkantys papildus turi puikiai išmanyti chemiją ir žinoti savo organizmą. Kartais papilduose pasitaiko tam tikrų medžiagų, kurioms kai kurie žmonės natūraliai yra alergiški. Tokie papildai gali pridaryti nemažai bėdos, todėl dar kartą pasikartosime – papildus sportui rinkitės žiūrėdami ne tik naudos, bet ir sveikatos. Prieš vartojant bet kokius maisto papildus rekomenduojame pasitarti su dietologu.